08. juuli 2025
JANNSENI I LAULUPEO IDEE PÄRINEB PIIBLIST
Esimene üldlaulupidu idee algataja ja elluviija ja juht oli Johann Voldemar Jannsen. Pidu toimus 30. juunist 2. juulini 1869. aastal Tartus, mille korraldaja oli küll meestelauluselts Vanemuine ja selle peo korraldamiseks paluti luba Balti kindralkubermangult, kuid lauljad oli vaid mehed, meestekoorid ning proovid toimusid kirikus. Peakomisjoni esimees oli pastor Adalbert Hugo Willigerode. Ehki paljud koorid olid segakoorid, nõudis Jannsen laulupeole üksnes mehi, see tähendas laulude ümberõppimist. Laulupeo repertuaar põhjustas vaidlusi, kus Jakobson ei olnud rahul Jannseni valikuga, öeldes, et see ei ole eesti laulupidu, vaid saksa laulupidu eesti keeles. Jakobson laulupoele ei läinud, aga laulud jäid nii nagu valiti. Selles oli 3 kirikukoraani, 9 vaimulikku laulu ja 12 ilmalikku laulu, sealhulgas tänaseni lauldud ja meile tuntud “Mu isamaa, mu õnn ja rõõm” (F. Pacius) ja ka “Mu isamaa on minu arm” (A. Kunileid) ning “Sind surmani” (A. Kunileid).
Pole kahtlustki, et eestlaste laulupidu idee autor Jannsen sai laulupeo idee piiblist, Vana Testamendis on see olemas, samuti rongkäigu idee tuleb laulupeost. Kas meil oleks alust arvata, et see ei ole pühakirjast pärit? See pidi olema analoog piiblist. Vastasel korral sellele luba ei oleks antud. Jannseni idee päritolu kinnitab asjaolu, et tema kirjanduslik tegevus algas vaimulike laulude tõlkimisega. Esmalt tõlkis ta saksa keelest eesti keelde 330 kirikulaulu ning avaldas need 1845. aastal pealkirja all “Sioni-Laulo-Kannel”.
Vaimulikud laulud, mis esitati esimesel peol olid:
“Sind, Issand, meie kiidame” (G. Geissler)
“Taevas ning maa kaovad” (F. Brenner)
“Hõiska kõik see maailm” (F. J. Künkel)
“Tänu sul, Jeesus” (G. Neumann)
“See on kaunis lõbus hää” (C. Palmer)
“Issandat kiitke kõik paganad” (Brenner)
“Kõik taevad laulvad” (L. van Beethoven)
“Tere, tere, Jeesus Kristus” (W. A. Mozart)
“Nüüd rõõmu päev on käes” (C. Kreutzer)
Aastail 1853 ja 1860 ilmusid lauluraamatu teine ja kolmas osa. Kokku sisaldasid tema kolm avaldatud teost 1003 laulu koos viisidega, neil oli ja on eesti vaimulikus kirjanduses oluline koht. Et hõlbustada laulukooride tööd, andis Jannsen 1860. aastal välja ka ilmalike laulude kogu “Eesti Laulik”. Tema loomingus on siiski peamised küla- ja ajalooainelised jutud.
Janseni elulugu oli tihedalt seotud vaimuliku tegevuse ja laulmisega.
Tema haridustee algas alles 12-aastaselt. Ta õppis kaks aastat vallakoolis ja seejärel Vändra kihelkonnakoolis, mille lõpetas aastal 1836. Hea iseloomuga musikaalne ja religioonihuviline noormees köitis pastor Carl Eduard Körberi tähelepanu, kes ta pärast kooli lõpetamist oma tiiva alla võttis. Jaan Jensen kolis pastoraati ja hakkas seal esialgu kutsariametit pidama. Juba 19-aastaselt, aastast 1838, töötas ta kantori, köstri ja koolmeistrina. Körber soovitas noormeest Vändra kihelkonnakooli õpetaja abiliseks. Aastal 1841 sõitis ta seoses kirikutööga neljanädalasele reisile Soome.
1842. aasta jaanuaris vallandati senine Vändra kihelkonnakooliõpetaja R. M. Koch ametist küündimatuse tõttu ning Jaan Jensen kinnitati kohaliku köstri- ja kooliõpetaja ametisse. Tekkis nime muutmise vajadus. Uueks nimeks sai Johann Voldemar Jannsen. Sama aasta märtsis abiellus Jannsen Emilie Kochiga, oma endise õpetaja vennatütrega. Järgmisel aastal, 1843, sündis nende esiklaps Lydia.
1850 kolis pere Pärnusse, kus Jannsen oli kuni aastani 1863 Pärnu Ülejõe Algkooli (vallakooli) juhataja. Pärnus hakkas Jannsen õpetajatöö kõrvalt andma välja esimest eestikeelset nädalalehte Perno Postimees (1857). Detsembris 1863 kolis Jannsenite pere elama Tartusse.
Oli väga loogiline, et laulupidu korraldati Tartus. On väga loogiline, et laulupidu sai alguse tänu piiblile, tänu laulude tõlkimisele ja tänu Jannsenile, kes viis selle idee rahvani. Nõukogude ajal omistati seda ideed pigem lauluseltsile, mis oli nõuka propaganda, venelased ei tahtnud ka seda sellisel kujul edasi lubada kui see algas ja sellest sai ilmalik laulupidu, mis on seda tänaseni. Sellele vaatamata sai Eesti vabaks lauldes, kui toimus laulev revolutsioon ja Jumalal oli eestlaste ja Jannseni idee armas ja see oli Jumala kingitus eestlastele, et meie vabanesime võõrvõimu alt tänu sellisele kaunile ideele, mida teised rahvad ei ole teinud. Lätlastel on oma laulupidu, aga eestlaste laulupidu ja idee on tihedalt kristlike juurtega ning selle esimesed korraldajad kristlased.
Ka täna on veel paljud kristlased selle korraldamise juures, kuigi pidu korraldab laulupeo sihtasutus ja riik, siis mõned selle laulud on tänaseni alles ja tegelikult peaks Ernesaksa kuju kõrval olema Jannseni kuju. Ernesaks oli ilmalik korraldaja, siis Jannsen oli see, kes algatas pühakirja näitel laulupeo, sh rongkäik, tõlkis selleks laulud ja andis Eesti kultuurile aluse, mida tänaseni põlvest põlve eestlased edasi viivad, kas nad ka teavad, kuidas see kõik alguse sai, ilmselt enam mitte. Laulupidu on pühakirjast ja tänu Jannsenile, on meil laulupidu, aga eelkõige peame tänama Jumalat!
Pühakiri ütleb: “Laulge Issandale uut laulu tema kiituseks maailma äärest! Ilutsegu meri ja mis seda täidab, saared ja nende elanikud!” Js 42:10. Kas mitte ei lähe see kokku ka eestiga. Pühakiri ütleb: aeg naerda ja aeg tantsida. (Kg 3:4) Tantsupeol tantsivad ka paljud kristlased, aga mitte üksnes rahvale, vaid ka oma Jumala ees. Jumalale meeldib laulupidu, kui lauljad pidid ühekorraga ja kooskõlas kuuldavale tooma kiitust ja tänu Issandale. (2Aj 5:13) Mida tegi teoks Jannsen ja see idee pärineb just pühakirjast. Selleks aga tõlkis Jannsen väga paljud vaimulikud laulud eesti keelde, et see idee teostuks. Kui täna küsiks err Jannsenilt: kust sa said sellise idee? Vastus oleks: piiblist, see on seal kirjas.
See on ka põhjus, miks Jumal armastab nii väga eestlasi. Kui meie maal on suvi, tärkavad õied, siis on maale tulnud lauluaeg. (Ül 2:12) Seda on eestlased teinud ja see on meeldinud Issandale. See on põhjus, miks maarjamaa on nõnda suure taevaliku tähelepanu all ja mõistagi võtab Jumal vastu meie laulu ja kiituse. Kuid rääkida tuleb sellest, kuidas sai see kõik alguse ja sellest, millise rahva Jumal välja valis laulupidude jaoks. Jannsen mõistis hästi Jumala tahet, tundis piiblit ja oli kohaliku köstri- ja kooliõpetaja ametis. Kuigi teda tuntakse kui esimese nädalalehe välja andjana, siis tema suurem panus, mis kestab tänaseni, sai alguse hoopis Jumalale kuuletumisest ja tööst, mida ta tegi selleks, et meil oleks laulupidu. Jannsen oli hea iseloomuga musikaalne ja religioonihuviline noormees. Kes tahtis ise laulda ja pani laulma ning Jumalat kiitma kogu meie rahva. Tänu Jumalale selle kõige eest!
Loodetavasti saab Ernesaksa kõrval mäenõlval olema ka Jannsen, kes seda enam väärib ja vajab uuesti selguse ja ajaloo mõttes esile toomist. Jannseni tegevuse tippajaks oligi rahvusliku ärkamisaja esimene pool ehk 1860. aastad ning 1870. aastate algus: 1865. aastal asutas ta Tartusse laulu- ja mänguseltsi “Vanemuine”. See ei olnud üksnes mänguselts, vaid ka lauluselts, kuid 1869. aastal organiseeris ta esimese üldlaulupeo, mis oli loomulik asjade käik. Täna ei pruugi te kuulda sõnagi Jannsenist ega sellest, kuidas see kaunis pidu loodi, siis siinkohal on hea meelde tuletada ja rõhutada, kuidas ja kellest see kõik ikkagi pärs alguse sai. Seda pärandit tuleb taas ausse tõsta ja iga kord meenutada!
Margarita Rüütel vahendab: Vaimse aristokraatia tee./ Way of the spiritual aristocracy.
Hakkan tasapisi esitama uut mõttearendust…
Uue ühiskonnakorralduse visioon, mis sünteesib universaalse vaimse tarkuse, kaasaja tehnoloogia orgaanilise arengu printsiibid.
Osa 1
Kuidas ületada demiurgilise võimu püünis?
@@@
Demiurgi kriis
Inimkonna ajalugu on täis suurepäraseid vaimseid õpetajaid ja liikumisi, mis algasid tõelise ärkamisega, kuid degenereerusid ajapikku võimuhierarhiateks, institutsiooniliseks kontrolliks ja – lõpuks – oma algupäraste ideaalide täielikuks vastandiks.
See “demiurgiline inversioon” on struktuurselt vältimatult seotud võimu tsentraliseerimise ja vaimse autoriteedi institutsionaliseerimisega.
Jeesus õpetas armastust ja teenimist, kuid kristlus lõi inkvisitsiooni.
Buddha rääkis kiindumustest vabanemisest, kuid budistlikud templid kuhjasid rikkusi.
Muhammadi sõnum oli õiglusest ja võrdsusest, kuid islami kalifaadid muutusid ülemvõimu ja luksuse sümboliks.
Sama muster kordub kõikjal: neokonservatiivid kasutavad “demokraatia” retoorikat isiklikes geopoliitilistes huvides; korporatsioonid räägivad “innovatsioonist” ja “väärtuste loomisest”, kuid keskenduvad kasumi saamisele; poliitikud lubavad “rahva teenimist”, kuid teenivad rahaeliiti.
Probleem ei seisne konkreetsetes inimestes või ideoloogiates. Probleem on süsteemne – selles, kuidas võim tsentraliseerub, kuidas institutsioonid eemalduvad oma algupärastest eesmärkidest ja kuidas ego annab alla “vaimse ülendatuse” mantli all.
@@@
Ajaloolised õppetunnid
Võimu absolutiseerimise tsükkel.
Faas 1: Autentne ärkamine.
Jeesus Galileas, Buddha Bodhi puu all, Muhammadi ilmutused – kõik need olid ehtsad kogemused, mis viisid sügava kaastunde ja tarkuseni.
Faas 2: Järgijate kogunemine.
Autentse õpetaja ümber koguneb kogukond, kes jagab visiooni ja püüab elada samade printsiipide järgi.
Faas 3: Institutsionaliseerumine.
Aja jooksul tekib vajadus struktuuri järele. Keegi peab otsustama vaidlusküsimustes, korraldama elu ja säilitama õpetuse. Siin peitub esimene risk.
Faas 4: Võimuhierarhia sünd.
Mõned omandavad autoriteedi – preestrid, imaamid, sangha vanemad – nad muutuvad “vahendajateks”, tekitades vaimse hierarhia.
Faas 5: Materiaalne kasu.
Autoriteet hakkab tooma praktilist kasu: annetusi, privileege, staatust. Vaimne võim muutub ressurssiks.
Faas 6: Demiurgiline inversioon.
Algne vaimne valgus pöördub oma vastandiks: õpetajad muutuvad kontrollijateks, rõhujateks ja manipulaatoriteks.
Sama juhtub iga reformiga ja revolutsiooniga- mõne aja pärast muutub sarnaseks sellele, mille vastu ta esialgu tekkis või tekitati.
@@@
Vaimse aristokraatia mõiste lahtiseletus.
Sõna “aristokraatia” tähendab algselt “parimate valitsemist” – mitte jõu ega päritolu, vaid vooruse ja küpsuse alusel.
Vaimne aristokraatia ei tähenda eliiti ega privileegi, vaid vastutust elada eeskujulikult, juhindudes kõrgetest vaimsetest põhimõtetest.
Selline autoriteet ei sünni staatuse ega käsu alusel, vaid eeskujust, kohalolust, arukusest ja alandlikkusest. Aristokraatia ei ole võimupositsioon, vaid teadlik valik teenida elu, kogukonda ja tõde, loobudes ego kasust.
@@@
Demiurgi inversioonid – autentsuse ärakasutamine.
On aeg paljastada mehhanismid, mille kaudu algselt ehtsad ja siirad liikumised, juhid või ideed satuvad inversiooni — muutudes oma vastandiks, kaotades oma autentsuse ja teenides lõpuks jõude, mille vastu nad algselt seisid.
See on demiurgiline inversioon, mida tunti juba gnostilises traditsioonis: maailm, mida juhib valejumal – demiurg –, kes maskeerib end tõelise loojana. Ta loob süsteemi, mis väidab end esindavat valgust, aga tegelikult hoiab hinge vangis. Täpselt selline muster ilmneb läbi ajaloo vaimsete ja poliitiliste liikumiste arengus.
Mõned ajaloolised näited:
Lenin ja Nõukogude revolutsioon.
Alguses rahva vabastamise nimel, lubades töölistele võimu ja õiglust ( lihtsalt rahva “lollitamiseks”). Kuid revolutsioon lõppes uue tsentraliseeritud eliidiga, kus valitses repressioon ja ideoloogiline dogma. Autentsus asendus parteilise positsiooniga. Oli planeeritud juba selle liikumise loomise algses faasis.
Gandhi ja vägivallatu vastupanu.
Ehkki Gandhi isiklik vaimsus ja eetiline hoiak olid autentsed, kasutas India riiklik eliit tema pärandit poliitilise legitiimsuse saavutamiseks, eemaldudes samas tema vaesuse ja teenimise ideaalidest.
Martin Luther King Jr.
Tema algne unistus võrdsusest ja ühisusest on osaliselt killustunud identiteedipoliitikaks, mis seab erinevused keskmeks ja lammutab ühise keele.
Gorbatšov ja Glasnost.
Reformide ja läbipaistvuse nimel algatatud protsess viis süsteemi lagunemiseni, mille järel tühimiku täitis oligarhiline kapitalism. Algne aususe püüdlus lõppes varalise ebaõigluse süvenemisega. Ka see oli süsteemiloojate poolt esialgselt planeeritud.
Rohepööre.
Keskkonnasõbralikkuse loosungite taga peitub sageli uute kontrolli- ja kapitalivõrgustike loomine. “Roheline” transformatsioon toimib suuresti vana süsteemi reeglite järgi.
AI eetika ja turvalisus.
Eetika ja turvalisuse loosungid peidavad katsed monopoliseerida tehisintellekti ja kontrollida selle arendamist suurkorporatsioonide poolt. Kardetakse “kontrollimatut AI-d”, kuid peidetult luuakse tsentraliseeritud võimusüsteeme.
Franciscuse ordu (13. saj).
Algselt vaesuse, alandlikkuse ja looduse austamise liikumine, mille asutas Franciscus Assisist. Ajapikku muutus sellest rikaste kiriklike institutsioonide osa, kaotades oma algse eluviisi.
Salafism.
Tagasipöördumine algse islami juurde, mis hiljem instrumentaliseeriti geopoliitiliselt, eriti Saudi Araabia ja lääne poolt, et edendada autoritaarset fundamentalismi.
@@@
Üldine inversiooni joonis:
1. Algne ärkamine ja puhas kavatsus – ehtne missioon ja vaimne inspiratsioon.
2. Masside toetus ja karisma – tõmbab ligi inimesi, äratab lootust.
3. Struktuuri ja autoriteedi kasv – süsteem hakkab laienema, vajab struktuuri.
4. Väline või sisemine kaaperdamine – ideed hakatakse kasutama võimu- ja majandushuvides.
5. Inversioon – algse idee reetmine – visioon muutub vormiks, mida kontrollitakse ja müüakse.
@@@
Kuidas ära tunda demiurgi inversiooni?
1. Rõhuasetus sümbolitele, mitte sisule
Näiteks “vabadus” jääb sõnaks, kuid tegelik praktika piirab vabadust.
2. Järgijate kritiseerijate demoniseerimine.
Igasugune kriitika muutub “reetmiseks” või “vaenlase tööks”.
3. Organisatsiooniline jäikus ja läbipaistmatuse kasv.
Algselt avatud liikumine muutub hierarhiliseks ja autoritaarseks.
4. Motiivide hägustumine.
Enam ei ole selge, kelle huvides tegutsetakse – algne eetiline motiiv on asendunud võimu loogikaga.
Mida sellest järeldada?
Kutsun teid üles sügavale valvsusele, et me ei eksiks ära vormi ja sisu segiajamise lõksus.
Meie vaimne ja poliitiline vastutus seisneb selles, et me suudaksime näha, millal “valgus” ei valgusta, vaid pimestab.
Vaimne aristokraatia ei tähenda mitte eliidi taastootmist, vaid uue eetika ja teadvuse hoidmist — isegi siis, kui meid kiidetakse, kuulatakse või ahvatletakse võimuga.
Just seal, kõige suurema tunnustuse hetkel, on salakaval ja ohtlik hetk: ego tahab tagasi troonile. Ja ainult sügava äratundmise ja kollektiivse valvsuse kaudu saab sündida midagi, mis ei pöördu iseenda vastu.
Kas oled seda märganud lähisuhetes, tööl, organisatsioonides, riiklikul tasemel poliitikas või geopoliitikas?
Jaga oma kogemusi ja taipamisi!
Järgneb…
#fullgevity
Autor: Teadlikkuse Teejuht Meeme Mõttus.
MetsNõid: Inimesed, kes on kasvanud koos nartsissistliku vanema või hiljem langenud nartsissistlikku suhtesse, teavad, mis tunne on ennast kaotada, et teisi alles hoida. Nad harjuvad kõndima varvastel, kohandama oma emotsioone, sõnu ja vajadusi selle järgi, kuidas keegi teine end tunneb. Nad õpivad, et armastus tuleb koos tingimustega – “sa oled väärtuslik siis, kui teed mind õnnelikuks”.
Sellisest kogemusest kasvab inimene, kes on üliandja, kes tajub ruumi, loeb kehakeelt ja täidab teiste tühjuseid. Aga tema enda sees on vaikus. Mitte rahulik vaikus, vaid tühjus. Kaotatud mina, mis kunagi loobus iseendast, et mitte olla “liiga palju”, “liiga tundlik”, “liiga nõudlik”.
Nartsissistlikus suhtes elamine tähendab sageli nähtamatut kurnatust. Väljast võib kõik tunduda korras – inimesed näevad sind tugeva ja hoolivana. Aga seest… oled väsinud. Väsinud pidevast analüüsimisest, kas sa ütlesid midagi “valesti”, miks tuju jälle muutus, miks järsku sind ignoreeritakse. Sa hakkad kahtlema iseendas. Ja see ongi selle suhte kõige ohtlikum osa – mitte et teine sind ei väärtusta, vaid et sa ise hakkad uskuma, et sa polegi väärt.
Tõde on aga see: sa ei pea teenima armastust. Sa ei pea olema perfektne, et olla hoitud. Su väärtus ei sõltu sellest, kuidas keegi teine sind kohtleb.
See, et sa oled elanud läbi nartsissistliku dünaamika, ei tähenda, et sa pead selles jääma. Väljapääs on võimalik – läbi eneseleidmise, läbi piiride õppimise, läbi julguse küsida: “Aga mida mina vajan?”
See on teekond tagasi iseenda juurde. Ja see on vabadus, mis ei karju ega nõua – see sosistab:
“Sa oled piisav. Ka siis, kui sa ei meeldi kõigile. Ka siis, kui valid iseenda.”
Kalden Alcione Zenith: Because a physical war is being waged down here, and a spiritual war above. All for the salvation of your soul and your return home.
Don’t look back, don’t push forward to the future that doesn’t exist yet. Just anchor to the here and now, to the conscious present.
Feel, believe, trust and flow, in peace, because that is the only thing that is asked of us and the only thing we really have interference on.
https://www.huelladivina.com
Tähtis sõnum juulikuu kohta.
Aeg on peaaegu käes ja see juhtub just praegu. Me läbime oma eksistentsi ühe kõige olulisema ülemineku: tulerõnga jätmine ja kolmanda ja neljanda dimensiooni maha jätmine, et lõpuks viiendas täielikult vibreerima hakata.
Käimas on suur eraldatus vana Maa ja uue Maa vahel. Kuna kõrs on nisust eraldatud, jagunevad ka ajajooned: totaalne ja absoluutne jaotus.
Selles Allika ja Isa jumalikus plaanis on meid skaneeritud osade kaupa:
• Andsime juba @[1:10] noodi siin ja praegu.
• Andsime juba ärkamise ja teadlikkuse noodi.
• Andsime ka aususe noodi.
• Meie sisemise pimeduse seljataha jätmise noot.
• Ja Armastuse noot kui päritolu.
Nüüd, kui me ületame selle läve, skaneeritakse meid meie tasandil, et kontrollida rahu.
Täna on rohkem kui kunagi varem kiire ja hädavajalik püsida Maaga ankrus, joondudes kõrgeima ja püsiva vibratsiooniga, mida suudame saavutada.
Sest kaos on juba toimumas ja see suureneb ka edaspidi. Kuid eesmärk on olla kaose tunnistajaks, ilma et sellest osa saaks.
Pea meeles, see kõik on osa Jumala plaanist. Kõiki ärganud inimolendeid kaitstakse ja abistatakse.
Kui tunned ärevust, häda või hirmu:
• Püsi paljajalu maapinnal.
• Kallista puud austuse ja pühendumusega.
• Aseta parem käsi (Pingala) oma päikeseplexusele.
• Hinga sügavalt sisse… Südametunnistusega sisse ja välja hinga.
• Sisesta otsene palve koos Isaga.
Me pole üksi. Meid abistatakse. Püsi ühenduses oma perega, oma kodus, valmistu sisemiselt.
Sest siin all peetakse füüsilist sõda ja üleval on vaimne sõda. Kõik su hinge päästmiseks ja koju naasmiseks.
Ära vaata tagasi, ära lükka edasi tulevikku, mida veel pole. Lihtsalt ankurdage siia ja praegu, teadlikku olevikku.
Tunnetage, uskuge, usaldage ja voolage, rahus, sest see on ainus asi, mida meilt küsitakse ja ainus asi, millesse me tegelikult sekkume.
https://www.huelladivina.com